Методична тема: "Громадянське виховання через формування правової культури дошкільників"

  • Мета громадянського виховання: сформувати особистість, якій притаманна громадянська культура, усвідомлення взаємозв’язку між правами людини та відповідальністю, готовність до компетентної участі в житті суспільства.

Правове виховання дошкільників

  • познайомити дітей з їх правами і обов'язками, вчити пояснювати ці категорії та їх значення;
  • вчити перелічувати свої права, розуміти значення слів „Право",„Правило", „Честь", „Обов'язок";
  • вчити керуватися у своїй поведінці моральними нормами, знати межі дозволеної поведінки в суспільстві;
  • виховувати почуття власної гідності, впевненість у своїх вчинках і у взаємовідносинах з однолітками та молодшими і старшими товаришами;
  • виховувати любов до близьких та до своєї Батьківщини;
  • вміти на практиці відтворювати отримані знання у різноманітних ситуаціях та вправах.

Виховання і навчання дітей будується на трьох ключових поняттях:

  • Права людини.
  • Обов'язки людини.
  • Правові норми.

Навчальна програма безперервної правової освіти дітей у закладах дошкільної освіти та учнів у загально-освітніх навчальних закладах Харківської області

«Кожна дитина - це неповторна
індивідуальність, яка має право
на любов і повагу»

Василь Сухомлинський

Відомий діяч нашої культури Олександр Довженко висловив справедливу думку про те, що "ті держави здатні стати великими, у яких великі малі люди". Проблема взаємозв'язку держави, суспільства, особи, державної влади і демократії є фундаментальним для будь-якого сучасного суспільства. Громадянське суспільство тісно пов'язане з правами людини. У громадянському суспільстві права людини, їх здійсненність безпосередньо зумовлюються тим, якою мірою людина з її потребами і інтересами, правами і свободами є центральним об'єктом суспільства. Вона - активний діяч, принаймні, має для цього необхідні можливості. Повага, пошана до людини є вищим принципом громадянського суспільства. В Конституції України (ст. 3) записано, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження й забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави. Проблема правової освіти та правового виховання досить актуальні. Правова освіта є складовою освіти і передбачає формування високого рівня правової культури та правосвідомості особи, її ціннісних орієнтирів та активних позицій як члена громадського суспільства. Дошкільна освіта, як перша ланка загальної освіти, не може не відреагувати на пріоритетні розбудови української освіти. Нещодавно правове виховання не відокремлювалось як самостійний напрямок виховання і не входило в плани виховної роботи закладів дошкільної освіти. Але для виконання цих завдань упродовж останніх років заклади дошкільної освіти отримали суттєву законодавчу підтримку, а саме: Закон України «Про дошкільну освіту», Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція), чинні програми.. У Базовому компоненті дошкільної освіти (нова редакція) окреслено мету правовиховної роботи (результати, до яких треба прагнути). Система правової освіти і виховання має бути безперервною, починаючи з закладу дошкільної освіти, продовжуючи у початковій, середній та старшій школі, вузі. Дослідники проблем правового виховання учнівської молоді вважають, що морально-правове виховання лише тоді може дати позитивний ефект, коли воно має комплексний характер і починається в сім'ї, дитячих садках, у школі буквально з першого класу. Вихователі КЗ "ДНЗ №272" є співавторами “Регіональної навчальної програми безперервної правової освіти дітей у дошкільних навчальних закладах та учнів у загально-освітніх навчальних закладах Харківської області”, яка затверджена методичною радою КВНЗ “Харківська академія неперервної освіти”, протокол №2 від 26.05.2011.


«Дитина має свої права» - додаткова парціальна програма правового виховання дітей дошкільного віку, мета якої - сприяти становленню кожної дитини як особистості, надати дітям елементарних правових знань про права людини та дитини; навчити самостійно мислити, аналізувати, оцінювати різні ситуації, які характеризують порушення прав дитини.


Додаткова парціальна програма ставить такі завдання:

  • Виховувати почуття власної гідності, впевненість у своїх вчинках і у взаємовідносинах з однолітками та молодшими і старшими товаришами.
  • Виховувати в дітей кращі людські риси: чесність, порядність, добро, скромність, сміливість, доброзичливість, організованість, дисциплінованість, самостійність, відповідальність, наполегливість у досягненні мети, почуття обов’язку.
  • Виховувати шанобливе ставлення до рідних. Формувати уявлення про сім’ю, рід, родовід. Берегти честь роду, його традиції.
  • Виховувати любов до своєї Батьківщини; повагу до народних звичаїв і традицій, державної та рідної мови.
  • Знайомити з історичними подіями, культурними надбаннями.
  • Познайомити з державними символами.
  • Познайомити дітей з їх правами і обов'язками, вчити пояснювати ці категорії та їх значення.
  • Вчити перелічувати свої права, розуміти значення слів „Право", „Правило", „Честь", „Обов'язок".
  • Вчити керуватися у своїй поведінці моральними нормами, знати межі дозволеної поведінки в суспільстві.
  • Познайомити дітей з „Декларацією прав дитини" та „Конвенцією про права дитини".
  • Вміти на практиці відтворювати отримані знання у різноманітних ситуаціях та вправах.

Парціальна програма спрямована на реалізацію варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та відповідає змісту чинних програм. Завдання реалізуються за лініями розвитку. Ці завдання вихователь може вирішувати в різних видах діяльності: під час ігор, занять, посильної праці, у повсякденному житті, під час спостережень, екскурсій, бесід, читання художньої літератури, перегляду телепередач, та інше.

Виховання і навчання дітей будується на трьох ключових поняттях:

  • Права людини.
  • Обов'язки людини.
  • Правові норми.

Такий підхід повністю відповідає завданням суспільного виховання і навчання в нашій країні.

Парціальна програма передбачає чотири напрями роботи:

1. Вивчення, розробка та дослідження правової освіти педагогічним колективом:

♦ Ознайомлення педагогів з основними нормативними документами:

  • "Конвенція про права дитини"; "Загальна декларація прав людини";
  • Закон України "Про охорону дитинства";
  • "Декларація прав дитини"
  • "Конституція України", тощо.

♦ Формування практичних навичків захисту прав дитини в процесі педагогічної діяльності.

♦ Формування вміння просвітницької, діагностичної та корекційної роботи з дітьми та батьками.

Форми роботи з педагогами:

Педради, лекції, семінари, семінари-практикуми, юридичні консультації, зустрічі з працівниками правоохоронних органів, ділові ігри, анкетування, розробка тестів, складання конспектів занять, розваг, оформлення наочної агітації, виготовлення методичних посібників.

2. Надання початкових знань про права дитини, про норми поведінки, звички щодо їх виконання та запровадження правової освіти в навчально-виховний процес.

Додаткова парціальна програма розрахована на 82 години, передбачає надання правової освіти та виховання дітям молодшого та старшого дошкільного віку. Матеріал розроблено з ускладненням, враховуючи вікові особливості розвитку дітей.

3. Просвітницька робота з батьками на тему: “Право дитини в сім'ї".

Інтеграція сімейного і суспільного виховання допоможе вирішенню завдань правової освіти.

4. Діагностична та корекційна робота з педагогами, батьками, дітьми.

Готуючи дітей до школи, ми ставимо, перш за все, перед собою мету:

  • познайомити дошкільників з правилами та нормами поведiнки: бути уважним до iншого, бути привiтним, завжди намагатися зробити приємне iншому, вмiти прийти на допомогу;
  • розвивати в дiтей впевненiсть у свох силах, здiбностях;
  • виховувати прагнення до високої самооцiнки.

Одне iз важливих прав - це право дитини на помилку. Ми прагнемо роз’яснити дiтям, що вiдповiдь кожної дитини заслуговує уваги, навiть та вiдповiдь, яка не зовсiм вiрна. Роз’яснюємо дiтям, що нiхто не має права її висміювати. А наш обов’язок - допомогти дитині знайти вiрне рiшення того чи iншого питания. Тобто будуємо педагогiчний процес на принципах взаємоповаги, підтримки, спiвпереживання, взаємодiї педагога i дитини. Педагог має бути не над дитиною, а поруч i визнавати право кожної дитини бути успiшною, не схожою на iнших, повинен створювати умови для повноцiнного розвитку кожної дитини. Саме за таких умов дитина усвiдомлює себе особистiстю i вчиться бачити особистiсть у всiх інших, бо сприяти особистiсному зростанню як дитини так i самих педагогів - головна мета гуманно - особистiсного пiдходу. Запорукою нашого успiху є спiвпраця з батьками. Ми разом виховуємо любов до самих близьких людей, любов до матерi, батька, сiм’ї, родини, Батькiвщини. Ми прагнемо змiнити умови побуту i дiяльностi дiтей в дитячому садку i вдома, тобто створити комфортне, розвивальне, предметно - iгрове середовище.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.