Стоп насильству
Рекомендації батькам
Якщо дитина пережила насильство
Якщо дитина пережила насильство – це випробування не тільки для неї, але й для того, кому вона розповідає про це, у першу чергу для батьків. Головне, чим батьки можуть допомогти дитині, яка зазнала насильства, – це допомогти впоратися з важкими емоційними переживаннями.Важливо, щоб дитина не «закривала» своїх почуттів у собі, а могла «вилити» їх, поділитися. Коли дитина переживає сильні почуття, їй боляче, страшно, соромно, вона відчуває гнів, перше, що ви можете зробити – це дати зрозуміти, що ви «чуєте і бачите» її переживання. Чого не слід робити, у всякому разі, одразу, коли дитина розповідає про свою проблему:
- Давати поради типу:«А ти дай здачі», «Я б на твоєму місці…» - така позиція не допомагає дітям повніше розповісти про свої переживання. Від таких порад дитина ще більше замикається в собі та своєму почутті провини.
- Критикувати, висловлювати догану, обвинувачувати:«З тобою завжди щось трапляється», «Сама винна!» – такі фрази зазвичай викликають тільки захисну реакцію й відхід від розмови, зневіру в те, що батьки тебе почують, збільшують провину.
- Читати мораль:«Як ти міг?», «Чому ти нічого не говорила?»
- Обзивати, висміювати:«Ти – боягуз!»
- Допитувати, розслідувати:«Ні, ти все ж скажи», «Ну чому ти мовчиш?», «Що ж усе - таки трапилося» – краще заміняти запитання на стверджувальні фрази.Фраза, сформульована як запитання, не виражає співчуття.
- Співчуття на словах, запевнення«Я тебе розумію» та інші схожі фрази можуть здатися дитині занадто формальними. Інколи краще її просто обійняти.
Спільними для всіх таких реакцій є те, що вони залишають дитину наодинці з її переживаннями. А ось декілька порад, як потрібно говорити з дитиною, щоб зрозуміти її, зуміти відчувати її проблеми.
Коли ви слухаєте дітей:
- приділіть їм достатньо уваги, відкиньте все, що відволікає вас;
- будьте уважними і спокійними;
- не перебивайте;
- користуйтеся словами і жестами, які спонукають їх до подальшої відвертої розмови.
Коли ви розмовляєте з дітьми:
- підтримуйте постійний зоровий контакт;
- говоріть простими короткими фразами;
- розмовляйте повільніше, ніж завжди;
- використовуйте зрозумілі для дитини слова.
Коли ви реагуєте на почуття дитини:
- намагайтеся відчути переживання дитиною ситуації і на певний час забудьте про власні почуття;
- допоможіть дитині висловити емоції, щоб вона зрозуміла суть того, що переживає (наприклад: «Тебе це ще хвилює? Тобі страшно? Ти ображена?»
- довіряйте почуттям дитини, щоб вона довіряла вам і могла відкрито спілкуватися.
Якщо дитина розповіла вам про насильство, важливо, щоб своєю поведінкою і словами ви донесли до неї:
- Я тобі вірю.
- Мені дуже шкода, що з тобою це трапилося.
- Це не твоя провина.
- Я радий, що ти мені про це розповів(ла).
- Я постараюся зробити так, щоб ти був(ла) в безпеці.
- Ти не один (одна). Це трапляється й з іншими дітьми.
- Я тебе люблю й підтримую.
- Я поруч із тобою.
Якщо дитина піддалася зґвалтуванню в сім'ї
- Намагайтеся викликати на довірчу розмову про те, що сталося і часу події.
- Постарайтеся своєю поведінкою вселити віру у свої сили, майбутнє.
- Запевніть в конфіденційності розмови, і в тому, що дитина потім сам вирішить, що, коли і кому вона розповість про те, що сталося.
- Скажіть дитині про необхідність виражати свої почуття і що це природно. Кожен має право на будь-які почуття, які у нього виникають.
- Допоможіть визначити основну трудність, проблему.
- Зменште відчуття провини, переконайте, що дитина не винна в тому, що сталося.
- Сприяйте підвищенню самооцінки.
- Знайдіть в ситуації якомога більше позитивних моментів (залишилася жива).
- Допоможіть дитині усвідомити наявність у неї резервних можливостей, разом з нею знайдіть вихід із положення, що склалося.
- Переконайте дитину, що вона обов'язково здолає свої переживання, а стан, в якому вона знаходиться, пройде, але для цього потрібний час.
- Підкажіть дитині «Як» і «Що» вона повинен робити, «Як реагувати», поки не зможе мобілізувати свої власні сили.
- Вітайте позитивне спілкування з однолітками і значимими дорослими, заохочуйте відвідування секцій, гуртків і не дозволяйте повністю ізолюватися від свого постійного оточення, близьких людей.
- Запропонуйте дитині різні матеріали для творчості, що дозволить виразити почуття, зняти напругу.
Для того, щоб підтвердити чи спростувати це припущення, ми пропонуємо елементарну діагностику дитини, що піддалася насильству.
Емоційний стан
- низька самооцінка, пасивність;
- понижений емоційний фон, апатія, страхи;
- занепокоєння, підвищена тривожність.
- Депресивні стани, печаль.
Поведінка
- опозиційна; запобіглива, регресивна;
- невідповідаюча віку відповідальність;
- саморуйнувальна поведінка (спричинення каліцтв самим собі, суїцидальні думки).
- виникнення різного роду відхилень в поведінці: агресія, дезадаптація, адитивна, девіантна, делинквентна поведінка.
Інтелект
- зниження або повна втрата інтересу до школи;
- затримка або різке зниження рівня інтелектуального розвитку;
- зниження пізнавальної мотивації і, як наслідок, стійка шкільна неуспішність;
- порушення мовного розвитку,
- загальмованість у відповідях, при виконанні завдань;
- труднощі запам'ятовування, концентрації уваги.
Взаємовідносини з оточенням
- невміння спілкуватися з людьми, дружити;
- відсутність друзів або надмірна нерозбірлива дружелюбність;
- прагнення будь-якими способами, аж до нанесення самоушкоджень, притягнути до себе увагу дорослих, або уникнення дорослих, підозрілість і недовіру до них;
- вимога ласки і уваги або замкнутість, прагнення до самоти;
- агресивність і імпульсивність по відношенню до дорослих, однолітків;
- роль «козла відпущення»;
Фізичний стан
- маленький ріст, недостатня вага;
- гігієнічна занедбаність, неохайний вигляд;
- психосоматичні захворювання, неврози;
- постійний голод і/або спрага;
- мастурбація.
Якщо вищезгадані ознаки у більшості своїй були виявлені в поведінці дитини, ми пропонуємо наступний алгоритм дій дорослого. Особливості поведінки батьків або осіб, що їх замінюють, яких запідозрюють у жорстокості по відношенню до дитини.
- Суперечливі, плутані пояснення причин травм у дитини і небажання внести ясність в подію.
- Небажання, пізнє звернення по медичну допомогу або ініціатива звернення по допомогу виходить від сторонньої особи.
- Звинувачення в травмах самої дитини.
- Неадекватність реакції батьків на тяжкість ушкодження, прагнення до її перебільшення або зменшення.
- Відсутність стурбованості за долю дитини.
- неувага, відсутність ласки і емоційної підтримки в поводженні з дитиною.
- Стурбованість власними проблемами, що не відносяться до здоров'я дитини.
- Оповідання про те, як їх карали в дитинстві.
- Ознаки психічних розладів в поведінці або прояв патологічних рис вдачі (агресивність, збудження, неадекватність і ін. ).
Коментарi